Yoga helpt jouw gezondheid

Voel jij je ook niet optimaal gezond? Dan kan yoga jou helpen! Mensen denken soms dat dit alleen geschikt is voor mensen met een slank postuur die bovendien ook nog eens heel erg lenig zijn. Maar dit is echt niet het geval, echt iedereen kan het doen! Of je nu jong bent of oud, slank of juist vol, lenig of een wat stijve hark, je kunt er gewoon aan beginnen! En het is echt aan te raden om hiermee aan de slag te gaan, het biedt namelijk veel voordelen voor je lichaam en je geest. Yoga helpt bijvoorbeeld vaak heel goed op het moment dat jij last hebt van stijfheid of spierpijn. Het klinkt wat tegenstrijdig om dan lichaamsoefeningen te gaan doen, maar deze oefeningen zorgen er voor dat de spieren oprekken, waardoor melkzuur goed afgevoerd kan worden. Aangezien melkzuur voor stijfheid en spierpijn zorgt, kun je je vast voorstellen waarom dit positief is. Het doen van deze lichaamsoefeningen zorgt er ook voor dat je sterker wordt, door het vasthouden van bepaalde posities worden spieren goed getraind. Tegelijkertijd word houding ook beter, krijg je een grotere longcapaciteit en vermindert je stress. Je concentratievermogen wordt beter, je bloedsomloop verbetert en je lichaamsgewicht komt op peil. En dan blijkt yoga ook nog een positief effect te hebben op bepaalde aandoeningen, zoals:

  • artritis
  • rugpijn
  • astma

Met andere woorden, er is altijd wel een reden om hiermee aan de slag te gaan!

Verschillende soorten yoga

Wat veel mensen waarschijnlijk niet weten, is dat er verschillende varianten van yoga bestaan. Ze hebben echter allemaal met elkaar als overeenkomst dat ze bedoeld zijn om lichaam en geest te verbeteren en de verbinding tussen die twee beter te maken. Het lijkt tegenwoordig vaak net of het gewoon een sport is als alle andere, maar van oorsprong was dit zeker niet het geval. Het is ontwikkeld als een manier om je meer bewust te worden van je lichaam, om je ademhaling onder controle te krijgen en om lichaam en geest met elkaar te verbinden. Yoga is dan ook veel meer dan zomaar een sport en dat merk je zodra je er mee aan de slag gaat. Het is eigenlijk een manier van leven en een oefenmethode voor je lichaam en je geest. Je raakt meer in balans, zowel lichamelijk als geestelijk. Welke variant je ook volgt, dit zal altijd voorop staan. Of je nu kiest voor Hatha yoga, voor Yin, Nindra, Ashtanga, Bikram of een van de vele andere varianten die er bestaan!

Tips als je gaat beginnen

Wil jij met yoga aan de slag gaan, maar worden er bij jou in de buurt geen lessen gegeven? Of kun je geen plek vinden die jou bevalt? Dan kun je ook een online cursus volgen via Zobegaafd.nl. Zo kun je op je gemak thuis hiermee aan de slag gaan! Op Zobegaafd kun je ook verschillende tips lezen voor mensen die voor het eerst met yoga gaan beginnen. Een eerste tip is, doe het rustig aan. Het zal tijd kosten om de posities onder de knie te krijgen en je zult niet meteen een expert hierin zijn. Een tweede tip is om voor het doen van de oefeningen niet te eten, anders kun je echt misselijk worden van bepaalde houdingen. Vergeet ook niet te ademen, kies een goede mat uit om je oefeningen op uit te voeren en draag comfortabele kleding die warm genoeg is en waar jij je goed in kunt bewegen. Luister altijd goed naar je lichaam en houd yoga een tijd vol, pas na enkele lessen zul je het effect echt gaan merken!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn