Wat kunstverzamelaars moeten weten om restauratie schilderijen uit te stellen

De meeste schilderijen zijn te verdelen in schildersezelschilderingen, op canvas of een stevige ondergrond, meestal hout; muurschilderijen; en schilderijen op papier en ivoor. Een conservator van schilderijen richt zich vooral op het behoud van de objecten in omstandigheden die, voor zover mogelijk, het materiële verval tegengaan en zo lang mogelijk het moment waarop de restauratie van schilderijen nodig is uit te stellen. De juiste keuze voor tentoonstellen en opslag is daarom erg belangrijk. In het ideale geval vereist elk type schilderij zijn eigen speciale omstandigheden voor maximale veiligheid, afhankelijk van de originele techniek en materialen die zijn gebruikt om het samen te stellen. Draagbare schilderijen op doek of paneel worden schildersezelschilderijen genoemd. Kort gezegd, ze bestaan uit de ondersteuning (het canvas of paneel); de grond, gewoonlijk een wit of getint pigment of een inerte substantie gemengd met lijm of olie; de verf zelf, die is samengesteld uit pigmenten die worden vastgehouden in een bindmedium zoals drogende olie, lijm, ei, caseïne of acryl; en, ten slotte, de oppervlaktecoating, meestal een vernis, om de verf te beschermen en het uiterlijk esthetisch te wijzigen. Deze lagen hebben vele varianten, maar moeten voortdurend in gedachten worden gehouden bij de conservering en het zo lang mogelijk uitstellen van de restauratie van schilderijen.

Restauratie schilderijen door craquelure

Hout is sinds de encaustische schilderijen van het oude Griekenland als steun gebruikt. Houten paneelsteunen werden bijna universeel gebruikt in Europese kunst in devotie iconen en andere werken vóór de 16e eeuw, toen het gebruik van canvas dominant werd. Hout heeft het nadeel van zwellen en krimpen over de korrel wanneer er variaties zijn in de relatieve vochtigheid van de atmosfeer. In noordelijke gematigde klimaten kunnen variaties in vochtigheid aanzienlijk zijn. In Engeland bijvoorbeeld, kan de seizoensgebonden variatie in een museum dat in de winter centraal wordt verwarmd, variëren van 25 procent in het midden van de winter tot 90 procent in de zomer. Hoewel verf een zekere elasticiteit heeft, kan deze doorgaans niet veel bewegen, en in schilderijen op hout scheurt het meestal in een netwerk dat “craquelure” wordt genoemd. In continentale streken, zoals de Verenigde Staten, is de gemiddelde relatieve vochtigheid in droge zones kan consequent laag zijn, zodat Europese schilderijen met houten dragers “door de lucht gekruld” of gewend aan een hogere luchtvochtigheid aanzienlijk kunnen lijden. In zowel Europa als de Verenigde Staten produceert de combinatie van een ongeschikte omgeving met lage of veranderende relatieve vochtigheid met het beperkende effect van de verflaag vaak een permanente buiging van het paneel, dat convex is aan het vooroppervlak. Wanneer kromtrekken en scheuren reeds hebben plaatsgevonden, is een deskundige restauratie van schilderijen vereist.

De goochelaars van de kunstwereld

Vaak hebben de kleuren van oudere schilderijen een bruine en gele tint veroorzaakt door een organische vernis die vergeeld is met het verstrijken van de tijd. Dergelijke tinten kunnen zo ondoorzichtig worden dat er geen echte kleur of diepte van achtergrond zichtbaar is, waardoor het werkelijke schilderij bijna verdwenen lijkt te zijn. Wanneer dit gebeurt met schilderijen, moet een restauratie van schilderijen uitgevoerd worden door een professionele conservator. Veel mensen denken dat conservators de goochelaars van de kunstwereld zijn, omdat de restauratie van schilderijen net zo getalenteerd moet ogen als de originele artiest. Restauratie atelier Marjan de Visser is de plek voor al jouw restauratie schilderijen. Haar liefde voor erfgoed ligt in elke hoekje van haar restauratie atelier. Je kunt Marjan contacteren voor advies en restauratie schilderijen via de pagina restauratieatelier.com. In het atelier vind je:

  • Opgeleide kunsthistorici
  • Scheikundigen
  • Materiaalwetenschappers
  • Mensen die hun kennisgebieden combineren met de handigheid en het kleurengevoel van een ervaren kunstenaar voor restauratie schilderijen  
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn